Wat is het verschil tussen zelf verlonen en uitbesteden payroll? Hieronder maken wij een berekening tussen zelf doen en uitbesteden. Wij rekenen voor het gemak met een uurloon van €10,00.
De payroll berekening ziet er dan als volgt uit:
1. Kosten payroll bureau:
€10,- x 1.65 (payroll factor) + eventueel €0,10 (marge/toeslag) =
(€16,50) + (€0,10) =
Totaal uurtarief van ongeveer €16,50 – €16,60
2. Zelf verlonen:
€10,- x 1.45 (factor interne kosten: directe werkgeverslasten zoals pensioen/belastingen/afdrachten etc)
+ indirecte werkgeverslasten (b.v. ziekteverzuimverzekering, accountant, personeel / uren op P&O afdeling, Arbodienst etc.) =
€1,00 a 3,00 per uur
(€14,50) + (€2,00) =
Totaal uurtarief van ongeveer €15,50 – €17,50
Zoals u ziet, bent u voor een minimaal verschil per uur van al uw administratieve rompslomp en risico’s voor ziekte en ontslag verlost.
Let op: Bovenstaande berekening is anders per branche, type werknemers (kosten studenten/scholieren zijn lager), werkelijke kosten etc. Laat dit exact doorberekenen (door uw accountant of andere specialist) voor uw eigen organisatie.